U wielu dzieci z trudnościami w uczeniu się można zaobserwować opóźnienie neurorozwojowe związane z obecnością niezintegrowanych odruchów pierwotnych, które negatywnie wpływają na rozwój ruchowy, poznawczy i emocjonalny uczniów.
Według definicji przyjętej przez INPP opóźnienie neurorozwojowe jest to przedłużające się nagromadzenie odruchów pierwotnych powyżej pierwszego roku życia oraz brak lub występowanie niedojrzałych odruchów posturalnych powyżej wieku trzech i pół lat. Występowanie lub brak odruchów pierwotnych i posturalnych podczas kluczowych etapów rozwoju stanowi wiarygodny wskaźnik dojrzałości ośrodkowego układu nerwowego. Wykazano także że nieprawidłowe odruchy mogą być jedną z przyczyn specyficznych trudności w nauce (Fiorentino 1970, Bobath & Bobath 1975, Ayres 1972/3, Bender 1976, Blythe, McGlown 1979, Goddard 1994/96, Wilkinson 1994,Goddard Blythe 1998) oraz niedojrzałego zachowania.
Program Integracji Odruchów został opracowany przez Instytut Psychologii Neurofizjologicznej INPP w Wielkiej Brytanii w latach 70-tych. Jego twórcami są
dr Peter Blythe i dr Sally Goddard - Blythe.
Program skierowany jest do dzieci z:
• Dysleksją;
• Dysgrafią;
• Dysortografią;
• Zaburzeniami koncentracji uwagi;
• Nadpobudliwością w tym z ADHD;
• Zaburzeniami koordynacji;
• Trudnościami w czytaniu i pisaniu;
• Dysfunkcjami ruchowymi i percepcyjnymi;
• Zespołem Aspergera;
• Obniżoną sprawnością percepcji wzrokowej i słuchowej;
• Opóźnionym rozwojem mowy.
Jeśli obserwują Państwo u dziecka niżej wymienione zachowania, wówczas sugerujemy wypełnienie kwestionariusza wstępnego.
Jeśli otrzymacie Państwo wysoki wynik z kwestionariusza zalecamy wykonanie pełnej neurorozwojowej diagnozy dziecka przy pomocy baterii testów INPP, a na jej podstawie opracowanie szczegółowego programu indywidualnej terapii.
Symptomy i objawy - co powinno zwrócić uwagę rodzica:
• Brak lub nieprawidłowy wzorzec pełzania i/lub raczkowania;
• Zbyt wczesne lub zbyt późne chodzenie;
• Nieadekwatne reakcje na bodźce (światło, dźwięk, dotyk);
• Moczenie nocne powyżej 5 roku życia (jeśli wykluczono przyczyny medyczne);
• Obniżona sprawność fizyczna (trudności z nauką jazdy na rowerze, pływania, trudności z łapaniem piłki );
• Choroba lokomocyjna;
• Problemy z przekraczaniem linii środka;
• Szybkie i łatwe rozpraszanie się, brak koncentracji uwagi;
• Zła postawa (chodzenie na palcach, garbienie się, siadanie na ugiętej nodze podczas pisania, siad W);
• Podczas pisania pokładanie się na ławce, podpieranie głowy drugą ręką, zakrywanie oka ręką lub włosami;
• Nie potrafi usiedzieć przez dłuższy czas w miejscu, powstrzymać się od mówienia i wydawania odgłosów;
• Wyłącza się w trakcie zajęć, pogrąża w myślach;
• Nie potrafi zapamiętać prostych instrukcji;
• Powyżej 8 roku życia przestawia litery, słowa, liczby;
• Ma nieustaloną lateralizację powyżej 8 roku życia;
• Popełnia liczne błędy w trakcie przepisywania;
• Przepisuje tekst z tablicy w wolnym tempie;
• Ma trudności z czytaniem;
• Ma obniżoną koordynację wzrokowo-ruchową;
• Niepokoje, lęki, wycofanie w sytuacjach społecznych. |
|
Wstępny kwestionariusz dziecięcy INPP |
Badania opublikowane w czasopiśmie naukowym The British Journal of Occupational Therapy w październiku 1998 wykazały, że wynik 7 razy tak bądź więcej w poniższym kwestionariuszu stanowi wskazanie do dalszych badań. |
1. |
Czy w najbliższej rodzinie występowały trudności z uczeniem? |
TAK/ NIE |
2. |
Czy w czasie ciąży wystąpiły jakieś komplikacje? |
TAK/ NIE |
3. |
Czy poród miał nietypowy przebieg, bądź był przedłużony z jakichkolwiek przyczyn? np.
poród kleszczowy? |
TAK/ NIE |
4. |
Czy Pani/Pana dziecko urodziło się przedwcześnie bądź po terminie (wcześniej niż 2
tygodnie przed terminem, bądź później niż 10 dni po terminie)? |
TAK/ NIE |
5. |
Czy waga dziecka wynosiła mniej niż 2,27kg? |
TAK/ NIE |
6. |
Czy Pani/Pana dziecko miało kłopoty z przyjmowaniem pokarmu w pierwszych
tygodniach życia? |
TAK/ NIE |
7. |
Czy Pani/Pana dziecko było niezwykle wymagające w pierwszych 6 miesiącach życia? |
TAK/ NIE |
8. |
Czy Pani/Pana dziecko opuściło etap pełzania i raczkowania? |
TAK/ NIE |
9. |
Czy Pani/Pana dziecko nauczyło się późno chodzić (w wieku 16 miesięcy, bądź później)? |
TAK/ NIE |
10. |
Czy Pani/Pana dziecko nauczyło się późno mówić (zaczęło wymawiać frazy składające
się z 2-3 wyrazów w wieku 18 miesięcy, bądź później)? |
TAK/ NIE |
11. |
Czy Pani/Pana dziecko miało trudności z nauką ubierania, np. z zapinaniem guzików
czy zawiązywaniem sznurowadeł w wieku 6-7lat? |
TAK/ NIE |
12. |
Czy Pani/Pana dziecko cierpi na alergię? |
TAK/ NIE |
13. |
Czy u Pani/Pana dziecka wystąpiły niepożądane reakcje na szczepionki? |
TAK/ NIE |
14. |
Czy Pani/Pana dziecko ssało palec powyżej 5 roku życia? |
TAK/ NIE |
15. |
Czy Pani/Pana dziecko cierpi na chorobę lokomocyjną? |
TAK/ NIE |
16. |
Czy Pani/Pana dziecku sprawia trudność odczytywanie godziny z zegara ze
wskazówkami? |
TAK/ NIE |
17. |
Czy Pani/Pana dziecko miało ogromne trudności z nauczeniem się jazdy na rowerze? |
TAK/ NIE |
18. |
Czy Pani/Pana dziecko erpiało na częste infekcje ucha, nosa, gardła na którymś z
etapów rozwoju? |
|
19. |
Czy w pierwszych 3 latach życia Pani/Pana dziecko cierpiało na choroby, w których
występowała wysoka gorączka, majaczenie czy konwulsje? |
TAK/ NIE |
20. |
Czy Pani/Pana dziecku sprawia trudność łapanie piłki, wykonanie przewrotów, czy
wyraźnie odstaje od grupy podczas zajęć wychowania fizycznego? |
TAK/ NIE |
7 x TAK - wskazanie do programu
6 x TAK - należy dodatkowo przeprowadzić test na odruchy
4 - 5x TAK - być może dziecku byłby potrzebny udział w programie, wskazane wypełnienie dodatkowego kwestionariusza
2 - 3x TAK - dziecko nie kwalifikuje się do programu |
|