Metoda Johansena jest zbliżona do metody Tomatisa, a w wielu miejscach korzysta z osiągnięć i założeń francuskiego profesora.
Różni się jednak sposobem realizacji samego procesu terapii.
Trening Uwagi Słuchowej wg metody A.A. Tomatisa realizowany jest w oparciu o zestaw specjalistycznego sprzętu. Terapia przebiega w gabinecie pod nadzorem i kontrolą terapeuty posiadającego certyfikat uprawniającego do diagnozowania, planowania i prowadzenia terapii.
Indywidualna Stymulacja Słuchu Johansena IAS realizowana jest w warunkach domowych zgodnie z przygotowanym, indywidualnym programem. Do prowadzenia tej formy terapii nie jest wymagany specjalistyczny sprzęt.
Wymaga jednak dużo większej dyscypliny i konsekwencji w realizacji programu terapeutycznego jeśli oddziaływanie ma przynieść oczekiwany skutek.
Założenia Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena (IAS)
Metoda Indywidualnej Stymulacji Słuchu dr K. Johansena przeznaczona jest dla dzieci, młodzieży i dorosłych z trudnościami w słuchaniu, mówieniu i pisaniu. Została stworzona przez K. Johansena - duńskiego nauczyciela i psychologa, dyrektora Bałtyckiego Laboratorium Badań Nad Dysleksją.
Stosowana jest w wielu krajach na świecie, cieszy się uznaniem w USA, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Francji i Austrii. Jest to metoda wspomagająca, rekomendowana przez Instytut Neurofizjologii i Psychologii INPP w Chester - twórców metody Integracji Odruchów INPP - www.inpp.org.pl
Zalecana jest w terapii z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi:
• z opóźnionym rozwojem mowy,
• z dysleksją, problemami szkolnymi,
• z ADHD,
• z zaburzoną koncentracją uwagi,
• z zaburzeniami uwagi i percepcji słuchowej,
• z trudnościami w zrozumieniu i zapamiętaniu instrukcji, poleceń,
• z porażeniem mózgowym,
• z osobami, które wykazują nadwrażliwość na dźwięki,
• z małymi dziećmi (od 3 roku życia),
• z osobami z autyzmem,
• z Zespołem Downa i innymi wadami genetycznymi.
Diagnoza w Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena opiera się na wywiadzie, obserwacji, badaniu audiometrii tonalnej oraz testach mowy utrudnionej (test dychotyczny) - istotnych dla procesu uczenia się aspektów prawidłowego przetwarzania bodźców słuchowych.
Terapia - na podstawie diagnozy przygotowywany jest indywidualny program stymulacji słuchowej oparty na specjalnie nagranej muzyce, której należy słuchać 10-15 minut dziennie przez 6 dni w tygodniu (bardzo ważna jest systematyczność - od niej zależą efekty terapii).
Cały program trwa 6 - 18 miesięcy (w zależności od postępów i systematyczności pacjenta), dzieci najczęściej potrzebują 9- 10 miesięcy. Postępy są kontrolowane przezterapeutę co 6 - 8 tygodni, wtedy podejmowane są decyzje o ewentualnej zmianie płyty. Terapia kończy się powoli poprzez zmniejszanie liczby dni i czasu słuchanych płyt.
Terapia słuchowa poprawia nie tylko przetwarzanie słuchowe, ale również:
• zdolność utrzymania uwagi i koncentracji na wypowiedziach ustnych,
• czytanie,
• rozumienie mowy,
• artykulację,
• komunikację,
• samoocenę,
• harmonizuje napięcie mięśniowe co wpływa na postawę ciała,
• utrzymanie uwagi,
• koordynację ruchów,
• motorykę.
Więcej informacji na temat Indywidualnej
Stymulacji Słuchu
dr K. Johansena
na stronie www.johansen-ias.pl
|